Hoe zag 2018 eruit voor Tosch?
Daan: “ Het hoogtepunt intern was voor ons de nerf-battle. Eén collega begon met zo’n klein pistooltje op de afdeling waarna het een uitdaging werd een steeds groter, professioneler apparaat in handen te krijgen. Alle gekheid op een stokje, natuurlijk was dat zakelijk gezien niet het hoogtepunt, maar het is een mooie vergelijking. We waren erop gericht om te groeien, steeds professioneler en beter te worden.”
Wat was een schot in de roos in 2018?
Daan: “We hebben grote veranderingen doorgevoerd dit jaar. Hierbij moet je denken aan de uitstraling van Tosch op gebied van huisstijl en website, maar ook het pand hebben we onder handen genomen. We hebben AFAS geïmplementeerd waardoor de klant beter zicht heeft op wat er speelt, zo zijn onder andere de servicemeldingen inzichtelijk geworden voor de klant. We maakten de groei mee van MKB-ers, maar ook van onszelf. Ons team groeide dit jaar met vier fijne en vakbekwame collega’s. Het klantenbestand is uitgebreid en dat hebben wij ook te danken aan bestaande klanten. Zij waren tevreden en via mond-tot-mond reclame kwamen er nieuwe klanten bij. Mooiere promotie kun je je niet wensen.
De eerste 4 a 5 maanden van 2018 stond in het teken van de AVG. Dat waren hectische maanden, maar al snel keerde de rust weder. We kunnen daar met een goed gevoel op terug kijken, omdat we onze klanten van goed advies hebben kunnen voorzien. Wij konden ze helpen om alles in goede banen te leiden. En dan sluit je zo’n periode mooi en goed af. Ook hebben we in 2018 Security naar een hoger niveau gebracht, door onder andere een nieuwe vorm van Security monitoring te lanceren. Dit is voor 2019 het meest belovende product.“
Martijn Nijkamp, IT Security Specialist bij Tosch, legt uit: “De software die wij hiervoor gebruiken is gebaseerd op een combinatie van kunstmatige intelligentie en de laatste “threat intelligence”. De software kan zelf verdachte patronen in duizenden handelingen herkennen. Met deze techniek kunnen we bijna real-time bedreigingen signaleren. Dit biedt voor onze klant zichtbaarheid en bescherming tegen geavanceerde bedreigingen, zelfs voordat inbreuken plaatsvinden. En dat 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Echte meerwaarde voor de klant dus!”
Daan: “Dit is een mooi voorbeeld van de volledige integratie van automatisering en security. Wij merken dat klanten het steeds meer een standaard vinden om aandacht te besteden aan security. De massale beweging richting de cloud brengt ook op dit vlak veel vragen met zich mee.”
Wat is de visie voor 2019?
Erik: “Onze pijlers, veilig, snel en interactief werken, sluiten heel mooi aan bij het toekomstbeeld dat wij in het vizier hebben. Veilig werken komt steeds meer onder de aandacht. Wij hebben een mooie dienstverlening om de klanten hierbij te helpen. Een goed en concreet voorbeeld hiervan, zijn de security trainingen die we vaak combineren met Phishing campagnes. Wij willen de klanten bewust maken van de gevaren die er op het gebied van internet zijn, hoe makkelijk je doelwit kunt zijn. Gelukkig kunnen wij ook de juiste partner zijn, mocht het onverhoopt misgegaan zijn. Dat kan omdat wij een POB (= Particulier Onderzoeksbureau) opgericht hebben. Wij zijn nu in het bezit van een gele pas, wat zoveel inhoud als dat wij persoonsgericht onderzoek uit mogen voeren (digitaal forensisch onderzoek).
Op gebied van snel werken, merken we dat mensen daar makkelijk aan wennen en dat ze de lat steeds hoger leggen. Dit zien wij als een logisch gevolg van het cloudwerken. Waar vroeger alles lokaal stond, gaat men nu naar ‘buiten’. Snelheid is dan des te meer een aandachtspunt. Interactief werken uit zich in het feit dat er bij klanten veel vraag is naar goede methodes om digitaal samen te kunnen werken. Het veilig en efficiënt kunnen delen van bestanden, één centrale digitale werkomgeving. We stappen steeds meer af van de eilandencultuur op gebied van applicaties en systemen. Je ziet hierdoor een duidelijke toename in populariteit bij Microsoft Teams en andere applicaties van Microsoft 365.”
Ronny: “Wil je je bedrijfsactiviteiten goed voortzetten dan is naast onze drie kernwoorden ook betrouwbaarheid een heel belangrijk wapen. Ook in 2019 zien we het relatieve budget dat besteed wordt door MKB-ers aan betrouwbaarheid behoorlijk stijgen. Zo worden er diensten afgenomen als redundante internetverbindingen of online back-up voor Office 365. “
Wat staat er op de planning voor 2019?
Dat Ronny, Erik en Daan dit goed in beeld hebben, is wel duidelijk. Er wordt enthousiast verteld en daar waar nodig ingesprongen of aangevuld. “ Er is een buddysysteem ingevoerd waarbij nieuwe medewerkers training krijgen om ze naar een nog hoger niveau te tillen . Zo ontstaat er een sterk en stabiel team. Maar om het huidige werk aan te kunnen, zijn ze nog op zoek naar een aanvulling van het team in de vorm van twee ervaren techneuten.
Eind december is er een grote stap gezet om de continuïteit van Tosch ook op lange termijn te kunnen verzekeren, door de toetreding van Daan als aandeelhouder/eigenaar van Tosch. Alle drie de mannen hebben een gelijk aandeel in Tosch. Hierdoor is er op drie cruciale vlakken een goede indeling gekomen om zo de juiste sturing te kunnen geven. Erik zal zijn kwaliteiten op commercieel vlak verder uit gaan breiden, de technische kant is absoluut aan Ronny besteed en Daan blinkt uit op bedrijfskundig vlak en algemene leiding. Deze drie specialiteiten zorgen voor een mooi en stevig fundament. In 2018 maakten ze een groei door om professionaliteit te kunnen garanderen. Dit veroorzaakte soms “groeipijn” waar sommige klanten helaas ook een scheut van meekregen. In 2019 is het niet het streven om professionaliteit te waarborgen, het is een absolute must!
Heeft u nog vragen of wil u meer weten over onze diensten en ontwikkelingen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Wist je dat medio 2019 ISDN helemaal stopt? VOIP is daar een goede vervanging voor. Wij helpen je graag om deze overstap te begeleiden!