
Applaus voor de GDPR!
10 artikelen
Applaus voor de GDPR!
De GDPR is geen reden tot paniek is, maar biedt juist kansen. Bent u al GDPR compliant? Lees ons blog!
18
december
De GDPR valt de laatste tijd telkens ten prooi aan negatieve media-aandacht. Dat is niet nodig! Wij geven de GDPR juist een applaus, want het is een meerwaarde voor de security van iedereen. Om even uw geheugen op te frissen:
Onze nieuwe Europese privacywet heet General Data Protection Regulation (GDPR). In het Nederlands heet deze wet: Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en deze wet wordt vanaf 25 mei 2018 gehandhaafd. De Wet Bescherming Persoonsgegevens (Wbp) komt dan te vervallen. De GDPR biedt kansen en wij zetten ze voor u op een rij.
Is uw data gelekt? Dan is het juist fijn om dit te weten in plaats van dat u hier na maanden of misschien zelfs nooit achter komt. Al uw gegevens zijn waardevol en met de komst van de GDPR kunt u erop vertrouwen dat u weet waar uw gegevens zijn: namelijk waar u ze gelaten heeft. Dat is thuis, op uw laptop, bij uw werkgever, een samenwerkende partij of het magazine waar u een abonnement op heeft. Iedereen is namelijk verplicht zorgvuldig met persoonsgegevens om te gaan en in het geval van een lek dit direct te melden. En wist u dat een verkeerd geadresseerde ook een datalek is? Dus wanneer iemand per abuis door een verkeerde mailing uw persoonsgegevens ontvangt, wordt dit gemeld.
Wie is nu eigenlijk waar voor verantwoordelijk? Niet alleen u, maar ook uw medewerkers zijn verantwoordelijk voor het juist verwerken van persoonsgegevens én het handelen naar de GDPR. Maak daarom nu gebruik van de extra tijd die u heeft – tot 25 mei 2018 – om indien nodig uw medewerkers te scholen over deze nieuwe wet en de security binnen uw organisatie.
Bedreigingen komen namelijk niet alleen van buitenaf, maar worden ook vaak door onoplettendheid van medewerkers veroorzaakt. Door op de verkeerde link te klikken kan de cybercrimineel al zijn gang gaan. Zorg daarom dat alle kennis weer up-to-date is en leg processen vast. Op deze manier bent u bedreigingen voor. Zie de GDPR als een kans om uw security technisch én organisatorisch op de rit te zetten. U heeft hier jarenlang plezier van! Bijkomend voordeel: u voorkomt onnodige boetes.
Bent u GDPR compliant? En profileert u uw onderneming als ‘privacy vriendelijk’? Dan heeft u een goede USP te pakken! Gebruik dit dan ook voor uw externe én interne communicatie. U laat zien dat uw onderneming serieus omgaat met datalekken en u bent de concurrentie een stap voor.
Al met al kunnen we wel stellen dat de GDPR geen reden tot paniek is, maar juist kansen biedt voor uw organisatie. Vandaar ons applaus! Heeft u hier nog vragen over of bent u benieuwd hoe ver u al op weg bent naar de GDPR? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Laat onze etische hackers met je mee denken. Zo is een filter voor je mail misschien al een prima oplossing voor jou persoonlijk. Voor het hele bedrijf hebben wij oplossingen.
Ook de moeite waard om te lezen, al zeggen we het zelf.
30
maart
Per 25 mei 2016 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking getreden. Van organisaties wordt verwacht dat zij vanaf die tijd bezig zijn om hun bedrijfsvoering met de AVG in overeenstemming te brengen. De overheid hanteert hierbij het principe van: don’t tell me, but show me. In dit blog vertellen wij hoe u uw bedrijfsvoering in overeenstemming met de AVG kunt brengen.
Deze inhoud is geblokkeerd. Accepteer cookies om de inhoud te bekijken.
Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies. Zie ons privacybeleid voor meer informatie.